2+1 na kościerskiej obwodnicy - refleksji kilka

Uwaga, otwiera nowe okno. PDFDrukujEmail

2+1 dla większości z nas kojarzy się z muzycznymi przebojami popularnego zespołu. Jednak takim określeniem przyjęło się też nazywać coraz popularniejsze rozwiązanie przy organizacji ruchu i budowie dróg.

Skierowany do konsultacji Załącznik nr 6 do projektu uchwały Rady Ministrów dotyczącej zmiany „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015″ przewiduje realizację obwodnicy naszego miasta w latach 2014-2017. Większość z nas, Kościerzaków, słysząc takie wiadomości zawołała: Wreszcie!  Jednak są i takie środowiska, które uznały tę wiadomość jako najgorszą polityczną wiadomość tego lata. Całe szczęście, że to opinia osób, które wyznają zasadę: im gorzej tym lepiej (dla nich oczywiście). 

Pomimo wakacji na nadzwyczajnej Sesji Rady Miasta w dniu 14 sierpnia zebrali się radni, aby porozmawiać o obwodnicy. Zaproszony na sesję pan Robert Marszałek, Dyrektor Pomorskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, przedstawił projekt kościerskiej obwodnicy oraz zaprezentował wstępne  wnioski i założenia dotyczące koniecznych zmian, gdyż kwota ok. 283 milionów złotych nie pozwoli zrealizować całości zaprojektowanych rozwiązań. Konieczne jest dostosowanie zakresu do określonych możliwości finansowych.

Najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem jest  tzw. konstrukcja 2+1. Brzmi tajemniczo? Jednak w drogownictwie to rozwiązanie jest powszechnie stosowane. Najbardziej rozpowszechnione jest w Szwecji, gdzie tego typu rozwiązania stosowane są od 2000 roku. Zważywszy na warunki klimatyczne  warto zapoznać się z doświadczeniami zebranymi przy stosowaniu  tego rozwiązania.

Generalna zasada polega na tym, że buduje się pas drogowy, tak aby możliwe było urządzenie naprzemiennie raz jednego, a raz dwóch pasów ruchu. Główne zalety takiego rozwiązania to zapewnienie bezpieczeństwa oraz wysokiego poziomu  tzw. swobody ruchu w powiązaniu z możliwością sprawnego wyprzedzania pojazdów. Wyznaczone co kilkaset metrów dwa pasy ruchu w jednym kierunku najczęściej oddzielone są barierą umożliwiają swobodne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość wyprzedzania tylko  w określonych miejscach oraz wyeliminowanie podstawowej trudności przy wyprzedzaniu, jaką jest ocena odległości oraz prędkości  pojazdu jadącego z przeciwnego kierunku.

W Polsce takie rozwiązania z powodzeniem zastosowano przy budowie obwodnic Słupska, Chojnic, Gołdapi, Olecka czy też Mrągowa.

Wnioski z zagranicznych rozwiązań w systemie 2+1 oraz polskie doświadczenia  w stosowaniu systemu 2+1 z pewnością będą także przydatne przy doborze rozwiązań dla kościerskiej obwodnicy.

Trzeba mieć tylko nadzieję, że ci, dla których wiadomość o możliwości budowy naszej obwodnicy to najgorsza polityczna wiadomość tego lata, zmienią zadnie, myśląc pozytywnie o Kościerzakach, a nie tylko o sobie, czego im szczerze życzę.

Zdzisław Czucha

Copyright © 2010 Zdzislaw CZUCHA